Meerderheid kiezers: helft energie over tien jaar duurzaam opgewekt

06 SEPTEMBER 2012, ROTTERDAM
Ruim tweederde van alle Nederlanders wil dat over tien jaar de helft van alle energie duurzaam wordt opgewekt. Dat geldt het meest voor stemmers op GroenLinks, PvdA en D66, maar het is ook de wens van 63% van de PVV-stemmers. Dit staat haaks op het huidige kabinetsbeleid waarin wordt uitgegaan van 14% duurzaam per 2020. Dit blijkt uit recent onderzoek van onderzoeksbureau Ipsos Synovate in opdracht van Eneco.

Nederland heeft op dit moment grote moeite om het doel van 14% duurzame energie te halen. Bovendien blijkt uit de verkiezingsprogramma’s dat er weinig politieke wil is om deze ambitie te verhogen. De stemmers daarentegen, van links tot rechts, geven nu aan wél behoorlijk ambitieus te zijn over duurzame energie.

Zo’n 5% van alle ondervraagden ziet niets in een hogere doelstelling voor opwekking van duurzame energie. Op dit vlak scoort de CDA-aanhang het meest afwachtend, critici tegen een verhoging van de kabinetsdoelstelling bestaan voor 14% uit CDA’ers.

CDA-kiezers voelen er ook het minst voor om mee te doen aan initiatieven om lokaal energie op te wekken, bijvoorbeeld met mensen uit de buurt of uit hetzelfde wooncomplex. Slechts zo’n 30% is hier enthousiast over. Datzelfde geldt voor 32% van de PVV-ers. Het gemiddelde ligt op 46%. Ook hier springen GroenLinks-stemmers er uit: driekwart van hen wil graag aan zo’n lokaal initiatief meedoen.

Onderzoeksbureau Ipsos Synovate ondervroeg in opdracht van Eneco tussen 7 en 10 augustus jongstleden 1.105 Nederlanders naar de bereidwilligheid van Nederlanders om zelf duurzame stroom op te wekken. Het onderzoek maakt onderdeel uit van de Eneco Energie Barometer waarin Eneco regelmatig de mening vraagt van consumenten en bedrijfsleven.