Meerderheid Nederlanders wil zelf groene stroom opwekken

03 SEPTEMBER 2012, ROTTERDAM
De helft van alle Nederlanders wil zonnepanelen op het dak. Vooral huurders van appartementen zijn enthousiast. De huidige regels voor het opwekken van eigen stroom maken zonnepanelen echter alleen aantrekkelijk voor huiseigenaren met een eigen dak. Een ruime meerderheid van de Nederlanders vindt dat deze regels verruimd moeten worden voor mensen met een gemeenschappelijk dak. Dit blijkt uit recent onderzoek van onderzoeksbureau Ipsos Synovate in opdracht van Eneco.

Een huiseigenaar met een eigen dak kan zonnepanelen installeren en met de opgewekte stroom zijn energierekening verlagen tegen de koopprijs van 24 cent per kWh. Een flat- of buurtbewoner die met medebewoners zonnepanelen installeert op het gezamenlijk dak mag dit volgens de Wet niet. Hij krijgt voor zijn opgewekte circa 5 tot 10 cent per kWh. Bovendien moet hij over alle stroom die hij in zijn huis gebruikt, ook de stroom die hij zelf opwekt, gewoon de energiebelasting en BTW betalen. Tweederde van alle Nederlanders vindt dat ook groepen bewoners in flats of buurten belastingvrij de opgewekte stroom op het gezamenlijke dak van hun rekening moeten kunnen aftrekken.

Ruim de helft van de Nederlanders wil graag zonnepanelen op het (al dan niet gemeenschappelijke) dak; voor vier op de tien zelfs als dit een lichte stijging van de energierekening betekent. Verrassend is het enthousiasme bij bewoners van huurwoningen zonder eigen dak, van hen zouden zes op de tien graag over zonnepanelen beschikken. Deze groep heeft juist geen goede mogelijkheid om samen met de verhuurder of met medebewoners panelen te installeren.

Nederlanders blijken in ieder geval ambitieus over duurzame energie. Ruim tweederde wil dat over tien jaar ruim de helft van alle energie duurzaam wordt opgewekt. Nederland heeft op dit moment grote moeite om het doel van 14% duurzame energie te halen.

Onderzoeksbureau Ipsos Synovate ondervroeg in opdracht van Eneco tussen 7 en 10 augustus jongstleden 1.105 Nederlanders van 18 jaar en ouder naar de bereidwilligheid van Nederlanders om zelf duurzame stroom op te wekken. Het onderzoek maakt onderdeel uit van de Eneco Energie Barometer waarin Eneco regelmatig de mening vraagt van consumenten en bedrijfsleven.