Eneco garandeert subsidie zonnepanelen

Duurzaamheid moet geen loterij worden

19 JUNI 2012, ROTTERDAM
De nieuwe subsidieregeling voor zonnepanelen leidt tot veel onzekerheid in de markt. Geïnteresseerden vrezen er erg snel bij te moeten zijn, omdat anders de pot leeg is. Daarom heeft Eneco vandaag besloten dat consumenten die in 2012 zonnepanelen bij Eneco aanschaffen én geen subsidie meer krijgen, dat (subsidie-)bedrag van Eneco retour krijgen.
Vanaf 2 juli gaat de nieuwe subsidieregeling voor de aanschaf van zonnepanelen in. Het is één van de afspraken uit het begrotingsakkoord dat 5 fracties uit de Tweede Kamer in april 2012 bereikten. In totaal is dit jaar 22 miljoen euro beschikbaar. Elke particulier die vanaf 2 juli zonnepanelen op zijn dak laat plaatsen, krijgt een bedrag van maximaal 650 euro terug. Net als bij eerdere subsidieregelingen geldt nu ook weer het op=op principe. Dit leidt tot veel onrust in de markt, die juist de laatste tijd door de dalende prijzen van zonnepanelen een gezonde en autonome ontwikkeling doormaakte.

Eneco vindt dat duurzaamheid geen loterij moet worden. Daarom heeft het duurzame energiebedrijf besloten de onzekerheid bij haar 1,8 miljoen energieklanten weg te nemen. Iedereen die in 2012 bij Eneco zonnepanelen aanschaft én buiten de boot is gevallen, omdat de subsidiepot leeg is, krijgt van Eneco het bedrag waar hij volgens de regeling recht op had, terug. Ook huidige Eneco Zon&Zeker klanten wordt een oplossing geboden.

Eneco streeft ernaar marktleider te worden op de consumentenmarkt voor zonnepanelen. Eind maart 2012 introduceerde het energiebedrijf Zon&Zeker, waarbij voor de klant alles in één keer wordt geregeld: van de installatie tot aan de verrekening van de terug geleverde stroom. Op de panelen is een garantie van 10 jaar van toepassing. Bovendien biedt Eneco de 10 jaar Zon&ZekerGarantie, waarbij met een monitoringsysteem op afstand de werking en het rendement van de panelen bewaakt wordt. Hiermee kan zekerheid van opbrengst worden gegeven.